Hur mår medarbetarna efter ett år av distansarbete?

Just nu har jag flera kunder där ett år av distansarbete börjar sätta sina spår i hur medarbetarna mår. En del medarbetare upplever att de är mer effektiva när de jobbar hemifrån, medan chefer många gånger upplever mer stress.

Många företag pausar sina mätningar

Vad jag sett under året är att många företag valt att ta en paus i sina mätningar av arbetsmiljö, engagemang, ledarskap och lojalitet. Kanske handlar det om besparingar för att överleva, men är man alltid medveten om riskerna med att fatta beslut på magkänsla snarare än på faktabaserade underlag? Och vad blir priset om man dessutom pausar de externa mätningarna och kunderna slutar vara så där nöjda och lojala som de alltid har varit?

Det personliga samtalet

Häromdagen pratade jag med en HR-chef som valt att pausa sina mätningar och istället kört individuella möten och samtal med medarbetarna löpande under året. Strukturerat har chefen ställt frågor om trivsel, hur det är att jobba på distans, hur det går med balansen och allt det där. Alla svarar med ett leende att allt flyter på. Men nu har samtidigt sjukskrivningarna börjat komma. Det personliga samtalet säger en sak, sjukfrånvaron en annan. Så hur är det egentligen att jobba på distans? Är personalen öppen med hur man mår? Om man nu inte mår så där bra som alla andra verkar göra när man slipper pendlingstid till jobbet och får mycket tid för hundpromenader? 

Vi tänker att det är tre saker som är viktiga: 

1. Fortsätt mäta även i svåra tider eller förändring. 

2. Ta resultaten på allvar och jobba med områden som sticker ut innan det blinkar rött. 

3. Låt medarbetarna driva förändringen. Det skapar delaktighet och engagemang.  

Låter det svårt? Men ändå viktigt? Ring eller mejla oss så berättar vi mer om Hubbster Groups erfarenheter av pandemin, arbetsmiljö och hur vi kan få det att fungera även i det nya normala arbetslivet. 

Scroll to Top